Vanliga frågor (FAQ*) 
 
  1. Ni lovar att ha små barngrupper. Hur kan ni klara det, när kommunen ofta misslyckas?
Vi håller hårt i våra kostnader, har korta beslutsvägar, liten byråkrati, en chef som inte är konflikträdd och ett erfaret, arbetsvilligt och från tidigare arbetsplatser redan provat arbetslag (f.n. fyra pedagoger).
Detta tillsammans gör att vi blir effektiva och kan ha råd med en något större personalstyrka än vad som är normalt i kommunen.
När allt kommer omkring är det ändå sammansättningen i barngrupperna som är avgörande för deras storlek, dvs hur barnens relationer till varandra och personalen utvecklar sig. Det kan man aldrig veta i förväg, men har bara personalen erfarenhet hanteras detta smidigt.


2. Har ni någon särskild profil? Kristen, Reggio Emilia, Waldorf etc?
Ingen särskild. Vi följer läroplanen för förskolan men anstränger oss att ge barnen en bra grund när det gäller naturvetenskap, matematik och vardagsteknik. Vi samarbetar med flera engagerade personer "i kulissen" som är mycket duktiga på detta.

3. Vilka öppettider har ni?
Efter önskemål 06:00-18:00 måndag-fredag
Undantag för semestermånaden juli, allmänna helgdagar och två utbildningsdagar per termin.


4. Hur stor blir avgiften?
Vi tillämpar Jönköpings kommuns prissättning: Länk till kommunens avgifter

5. Hur löser ni matfrågan?
Frukost och mellanmål lagar personalen själva. Lunchen tas från en närliggande restaurang.

6. Vilka står bakom Delfinens förskola?
Företaget är ett privat aktiebolag.

7. Jag kan inte skicka iväg intresseanmälan!
Var bussig och skicka en enkel rapport om vad som hände.
Det finns ingen sajt som är helt buggfri, men ett inte alldeles ovanligt fel är att webbläsaren förbjuder körning av javascript. Använder du en offentlig dator kan detta vara fallet. Denna sajt fungerar dåligt utan javascript.
Gör någon av dessa åtgärder:
a) Åtgärda detta själv med hjälp av informationen här.
b) Be någon systemansvarig att ändra webbläsarens inställningar så att körning av javascript tillåts.
c) Byt till en dator som inte har denna begränsning.
d) Är inget ovan tillämpligt kan du alltid skicka ett mejl till info@lekbarn.se. Glöm inte att skicka med formulärets obligatoriska data.


8. Jag vill byta från en kommunal förskola till Delfinen. Hur gör jag?
Som regel ska du avanmäla via kommunens Barnwebb.
Vill du däremot avsluta en redan gjord inskrivning hos oss, tillämpar vi samma uppsägningstid som Jönköpings kommun, dvs 1 månad efter att vi mottagit en skriftlig uppsägning.


9. Man hör ibland att ni sagt att ni är "professionella och hemtrevliga". Vad menar ni?
Många föräldrar har förvånats över hur vi kan vara professionella, samtidigt som en familjestämning har växt fram.
Det bottnar i mångårig erfarenhet kombinerad med varm omsorg om barnen. Vi verkligen både lyssnar på, och ser dem.
Föräldrarna har ofta sagt att de önskar att den stämningen ska vara kvar även då förskolan växer. Vi har lovat att så ska det förbli.


10. Har Delfinen implementerat EU:s nya Dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation)?
Vi är i framkant när det gäller detta. Det finns flera sidor i vår sajt som hänvisar till GDPR (t.ex Lediga jobb och Välj Delfinen).
Hela vårt datasystem (f.n. 18 olika typer av s.k. behandling) är helt genomgånget.


 
 * Frequently Asked Questions
 Uppdaterad 2019-11-12