En dag hos oss 
  Så här kan en dag på Delfinen se ut

8:00 äter vi frukost.

Därefter gympa, lek och aktiviteter.

Strax efter 9 har vi samling:
  • Vi går igenom vilken dag det är och vad vi ska göra under dagen. Vi tillämpar ett pedagogiskt upplägg som många andra fristående och kommunala förskolor använder, nämligen att varje veckodag har sin speciella färg. Det gör att barnen lättare kan ta till sig dag- och veckobegreppen.
  • Vi räknar och löser enkla matteuppgifter, anpassat efter ålder.
  • Sång, rim och ramsor.
  • Vi firar en och annan födelsedag.
  • Avslut med färsk frukt.
 

Dags för utevistelse (om vädret tillåter).
Promenad till dammen för att mata änderna med bröd som blivit över.
 
Vi tränar på att hålla varandra i handen och gå på led tills vi kommer in på en grusväg som är avstängd för motortrafik.
Där strosar barnen litet i sin egen takt och hittar fina stenar, pinnar, blommor, grodor mm.
Tillbaka på gården för lek innan vi äter lunch.

11:30 lunch

Därefter sover de mindre barnen och de större läser vi böcker för.
  • När sagobok och tupplur är slut leker barnen fritt, de kan också måla, pyssla, pärla mm.
  • Vi kollar vad vi hittat på promenaden - om en sten ”behöver” litet färg då målar vi den.
  • Är det fint väder, så vi tar med oss vattenfärger ut och målar.
  • Bollarna kommer ut och de sparkas ner i slänten, upp igen och barnen fascineras över hur bollarna rullar ner igen.


14:30 mellanmål
Vi bestämmer oss för att gå in och äta eftersom någon enstaka envis ”kompis” från getingsläktet också vill ha mellanmål.

Så kan en dag se ut. Nästa kan vara lite annorlunda förutom de fasta rutinerna.

Och all vår förskolas verksamhet ska ju vara inriktad mot läroplanen. Vad säger då den?

2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE
Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.
Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande.
Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande.
Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
(Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2016)